„Člověk musí vždycky snít výš, než na co má.“
Z MÉDIÍ: Pět padáků v Ústí. Kulturní čistku zdůvodnili radní fakt ´kuriózně´. Řeč byla o smrti jako „přirozené obměně ve vedení“
30.06.2017 00:00
Návrat do časů před rokem 1989? Tak si zřejmě připadají členové spolku Třiatřicet, jehož zástupce David Novák se velmi rozčílil nad tím, co se v Ústeckém kraji děje. A není sám, k situaci již zaujala stanovisko i bývalá ministryně pro lidská práva Džamila Stehlíková. A i ona, stejně jako Novák, hovoří o čistkách. A to není poprvé, kdy se o Ústí a jeho ´kulturní politice´, spočívající ve vyhazovech, hovoří až v Praze…
„Počátkem května tohoto roku přijala Rada Ústeckého kraje bez většího zájmu médií a veřejnosti usnesení, kterým odvolala z funkcí pět dlouholetých ředitelů významných kulturních institucí, konkrétně dvou muzeí a tří galerií, a schválila neprodloužení pracovní smlouvy řediteli dalšího muzea," konstatoval David Novák ze spolku Třiatřicet. Je mu líto, že odvolaní ředitelé jsou povětšinou uznávanými odborníky, kteří za cenu neuvěřitelného osobního nasazení vybudovali příslušné instituce z mála či dokonce ničeho a vedli je bez jakýchkoli zásadních výtek nadřízených orgánů ohledně umělecké koncepce či hospodaření deset a více let.
Snad se do Ústeckého kraje nevracejí komunistické čistky
Jmenuje například ředitelku Galerie Benedikta Rejta v Lounech Alici Štefančíkovou, která je podle něj příkladem sebeobětování, ředitele Galerie výtvarného umění v Mostě Petra Svobodu, který v suterénních prostorech přestěhovaného děkanského chrámu Nanebevzetí Panny Marie vybudoval během čtvrtstoletí exkluzivní a hojně navštěvovanou výstavní galerii. „Příkladem vysoce záslužné a zejména z odborného hlediska mimořádně kvalitní činnosti je i ředitel Oblastního muzea v Chomutově Stanislav Děd, respektovaný expert Rady vlády, známý svou dlouholetou angažovaností ve věci dorozumění mezi Čechy a sudetskými Němci, prací na zlepšení stavu historicky německých a židovských hřbitovů a podporou akcí za lidská práva," vyjmenoval Novák.
Právě kvůli Dědovi se rozepsala na svém facebookovém profilu i bývalá ministryně Džamila Stehlíková. „Komunistické čistky jsou zpátky, zatím jen v Ústeckém kraji, kde vládne bolševický hejtman Oldřich Bubeníček. Odvolání ředitele Oblastního muzea v Chomutově Stanislava Děda je pomstou v duchu normalizace ze strany krajské rady, ovládané komunisty," napsala Stehlíková s tím, že Děd se zapsal do dějin nejen Chomutovska tematickými výstavami z předválečné historie kraje, péčí o německé hroby, spoluprací se sudetoněmeckými krajanskými sdruženími. Poslední kapkou potřebnou pro jeho odvolání podle ní bylo letošní vyvěšení tibetské vlajky.
Odůvodněním komunistické čistky je to, že se ´Ústecký kraj chce do budoucna v tomto segmentu kultury ubírat jiným směrem, podobně jako u dalších muzeí ve správě kraje'. Zřejmě půjde o dějiny revolučního hnutí i komunistické strany v regionu," dodala Stehlíková. „Ústecký kraj se chce do budoucna v tomto segmentu kultury ubírat jiným směrem, podobně jako u dalších muzeí ve správě kraje," zdůvodnila totiž odvolání ředitelů pro Deník mluvčí Ústeckého kraje Lucie Dosedělová.
Bohužel nezemřeli, či nešli do penze?
To však Novákovi nestačí a stěžuje si na absenci jakéhokoli relevantního zdůvodnění. „Pravděpodobný spoluiniciátor hromadné personální čistky, vedoucí oddělení kultury Adam Šrejber, uvedl v oficiálních podkladech pro jednání Rady jako důvod odvolání skutečnost, že u dotčených institucí 'neproběhla přirozená obměna vedení', již dotyčný bez uzardění konkretizuje jako „úmrtí' a „odchody do starobního důchodu'," dodal Novák.
„Lze pouze spekulovat o příčinách toho, proč Rada přijala usnesení založené nikoli na faktech, ale ryzí dojmologii, a proč jako 'argument' akceptovala odůvodnění předkladatele, že stávající dlouholeté ředitele je třeba odvolat proto, že dosud „přirozeně“ nezemřeli či nedosáhli důchodového věku. V jakékoli civilizované společnosti by byl pachatel podobné nestydatosti na hodinu s ostudou vyhozen pro diskriminaci z důvodu věku," zkritizoval celou situaci David Novák. A všiml si spíše jiného důvodu, který podle něj stál například za odvoláním Děda. „Děd dlouhodobě čelí zejména kvůli svým aktivitám týkajícím se spolupráce s německými a sudetoněmeckými subjekty útokům komunistů, mezi které minimálně v jednom případě patřila i radní pro kulturu Jitka Sachetová," řekl.
Maryškova facka pro Eichlera a politický brloh podle Rímského
Co se týče kultury v Ústeckém kraji, nejedná se o první těžko uvěřitelnou událost, která se v kraji řeší. V minulosti se ´proslavil´ herec Jiří Maryško, který fyzicky napadl radního a předsedu správní rady Činoherního divadla Jana Eichlera při sporu o ústeckou instituci. Za svůj přestupek dostal pokutu 500 korun.
Incident se odehrál na začátku března 2014 po několikahodinovém jednání zastupitelstva města, na kterém zastupitelé rozhodli, že založí nové divadlo s názvem Činoherní studio města Ústí nad Labem. Eichler na zastupitelstvu řekl, že Maryško platí za ubytování v budově divadla nájemné 15 korun měsíčně. Zároveň tehdy řekl, že divadlo uzavřelo údajně nevýhodnou nájemní smlouvu s Maryškovým divadlem Demago. Maryško už dříve řekl, že šlo o výchovný pohlavek, který by dal Eichlerovi znovu. Jiří Maryško přešel společně s celým souborem končícího Činoherního divadla pod nový spolek Činoherák Ústí… Ve svém satirickém pořadu Kanál Maryško na internetové televizi Stream se pak kolikrát opírá do prezidenta Miloše Zemana i šéfa hnutí ANO Andreje Babiše.
O Činoherním studiu mluvil v těchto dnech i herec oceňovaného souboru Kryštof Rímský, který se jako čtrnáctiletý zúčastnil v roce 1989 sametové revoluce. Nyní má podle svých slov pro Forum24.cz strach z koalice KSČM, okamurovců a hnutí ANO, která by mohla vzniknout po volbách. „V posledních letech jsem si myslel, že větší politické dno už nemůže přijít. Poslední dva roky se každý den setkávám s tím, že se propadáme do čím dál většího bahna. Do ještě větší neuvěřitelné tuposti. Ze všech stran. To není jen Zeman a Babiš, kteří jsou mi tedy trnem v oku velmi. Vůbec, celková atmosféra. Politika je směšný brloh. Bohužel je nutné zatáhnout za záchrannou brzdu, zapřít se a jít volit," řekl rázně.
Situace v ústeckém Činoheráku je podle něj eufemisticky řečeno dobrá. „Politici nás nejprve rozehnali. Následně nás ale, ne úplně ti stejní, ale jim podobní, vzali zpátky. Rozhodli, že to divadlo zaplatí a nechají svobodně fungovat, což se děje. Na druhou stranu tam neustále posílají hloubkové kontroly, které to ekonomicky škrtí," řekl a nazval to buzerací. „Vůbec nedokážu říct, do jaké míry to bude do budoucna svobodné divadlo. To si opravdu netroufám říct. Myslím si, že to bude záviset na tom, kdo vyhraje v Ústí volby. Preference jsou takové, že to nemá úplně na růžích ustláno, ale to je otázka budoucnosti," uzavřel mladý herec.
Krajské listy, 30. 6. 2017
—————